De voordelen van een bezoek aan de sauna

Sauna

Heb jij wel eens nagedacht over het bezoeken van een sauna? Ben je benieuwd wat een sauna voor jou kan betekenen? Sauna’s zijn tegenwoordig populair en letterlijk hot. Dit is ook niet zo vreemd, aangezien een bezoek aan een sauna zeer gezond is, zowel op lichamelijk als geestelijk vlak. Tegenwoordig horen we steeds vaker dat mensen kampen met stress of, nog erger, een heftige burn-out. Ikzelf heb ook in het verleden te maken gehad met een enorme hoeveelheid werkstress. Naarmate de tijd verstreek ben ik hier gelukkig bovenop opgekomen. Het bezoek aan een sauna heeft enorm bijgedragen aan mijn herstel.

Waarom is een sauna goed voor je?

Iedereen heeft uiteraard wel eens gehoord dat een sauna goed voor je gezondheid is. Maar wat verstaan we hier precies onder? De term gezondheid is aardig breed, daarom heb ik dit gedefinieerd en de voordelen op een rijtje gezet:

  • Een sauna helpt bij afvallen
    In een sauna zweet je behoorlijk en verlies je dus een hoop vocht. Je merkt het gelijk als je daarna op een weegschaal gaat staan. Dit is echter wel van korte duur. Zorg er altijd voor dat je genoeg drinkt aangezien je door het transpireren snel uitdroogt.
    De sauna helpt bij afvallen, omdat je bloedsomloop een boost krijgt en stress vermindert. De afname van stress is de grootste factor voor afvallen.
  • Het behoud van een jonge look
    Door het transpireren gaan je poriën openstaan en verbetert je bloedsomloop. De huidcellen vernieuwen zich sneller waardoor er sprake is van verjonging van de huid. Denk er wel om dat een sauna je huid behoorlijk uitdroogt. Zorg er altijd voor dat je een vochtinbrengende crème bij de hand hebt om je huid mooi vochtig te houden en kan bijkomen.
  • Gifstoffen zijn niet meer
    Zoals eerder gezegd ga je in een sauna behoorlijk veel zweten. Het lichaam gebruikt zweet om je gifstoffen buitenboord te gooien.
  • Een oppepper voor je immuunsysteem
    Sauna’s helpen het lichaam om witte bloedcellen en antilichamen aan te maken. Als je last hebt van een prikkelende neus of loopneus is het goed om regelmatig gebruik te maken van een sauna. Je lichaam leert ook nog eens goed om te gaan met temperatuurschommelingen, waardoor je weerstand tegen verkoudheid beter wordt.
  • Een snel herstel van workouts
    De meeste sportscholen bezitten tegenwoordig een sauna en dit is niet voor niets. Sauna’s zijn ideaal om als afsluiting te gebruiken van je workout aangezien ze de spieren sneller laten herstellen. Je spieren voelen in een mum van tijd weer heerlijk aan. Echter, het is niet goed om na een intensive workout direct gebruik te maken van een sauna. De kans bestaat dat je te veel vocht verliest en dat je als gevolg spieren kwijtraakt. Er wordt namelijk energie uit je spieren gehaald. Als je besluit gebruik te maken van een sauna na het sporten adviseer ik je dit maximaal tien minuten te doen.
  • Weg met die stress
    In de sauna sluit je jezelf helemaal af. Mobiele telefoons of tablets zijn uit den boze. Dit brengt zeer veel rust met zich mee. Geen afleidende mailtjes of berichtjes die normaal gesproken zoveel aandacht van je vragen. Een sauna brengt je gedachten op nul; je komt helemaal tot rust. Daarnaast kun je ook in alle rust een boek lezen of gewoon even heerlijk wegdromen.

Ook een sauna bezoeken?

Het bezoeken van een sauna doet wonderen voor je geest en lichaam. Ik ben een regelmatige bezoekster geworden van een sauna. Als het me even te veel wordt trek ik mij heerlijk terug in een wellnesscentrum. Daar kom je weer tot jezelf en ontdek je wat goed en gezond is voor jou. Kortom, een echt bezinningsmoment.

Contact

Voer a.u.b. uw naam in
Type hier het onderwerp
Vul alstublieft een bericht in.